Filosofie
Geniet van vandaag, zorgen zijn voor morgen. Dit zou een uitspraak van mij kunnen zijn. En dat is ‘ie ook. Ik hou van gezelligheid, feestjes, uitgaan, kletsen… kortom, sociale activiteiten met vrienden en familie. Ik kom graag met nieuwe mensen in contact en krijg daardoor ook veel nieuwe inzichten, die weer bijdragen aan mijn creatieve geest.
Zo heb ik ook een aantal jaar met veel plezier gewerkt op theaterfestival De Parade. Daar had ik niet alleen leuk contact met de collega’s, maar ook met de bezoekers. Sterker nog: ik heb daar vriendschappen voor het leven gesloten. En wanneer ik als barmedewerker even kon uitrusten van een drukke dienst, liet ik mijn ogen over het terrein gaan. Ik ervaar beelden zonder geluid, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Integendeel.
Neem bijvoorbeeld reclames. Ik denk altijd dat als ik de reclames op televisie/internet begrijp zonder te kunnen horen, dat het dan een goede reclame is. Beelden moeten boodschappen kunnen uitdragen, zonder afhankelijk te zijn van muziek of spraak. Die gedachte neem ik als vertrekpunt in mijn werk.
Werkwijze
Mijn werk is het beste te beschrijven als ‘minder is meer’. In de drukke wereld waarin dingen elkaar overschreeuwen, wil ik een soort rust creëren in mijn ontwerpen. Mijn kracht ligt met name in het feit dat ik het dagelijks leven in een andere context zie, en daardoor nieuwe associaties kan toevoegen aan bestaande ideeën.
Een ander concept wat bij mijn werk centraal staat, is de gestaltpsychologie. Dit houdt in dat als ik een bepaald patroon ontwerp, je gedachtegang een bepaalde kant op gestuurd wordt. Als ik bijvoorbeeld 1, 2 zeg, dan denk je bijna automatisch aan 3. Of dat je een plat beeld dat in 3D ontworpen is, ook in 3D denkt (terwijl het beeld niet eens uitsteekt). Onze breinen vullen de rest vanzelf in.
Door de toeschouwer zelf te kunnen laten fantaseren/voorstellen wat het ontwerp is, creëer je uiteindelijk een ideaal beeld voor die toeschouwer. Want wat je zelf kan verzinnen, is toch vaak het mooiste beeld van wat het kan zijn.
 — Rama van der Garde
Back to Top